Економіка Соціум Довкілля
Економіка природокористування і сталий розвиток, 2021, 10 (29): 69-76
УДК: 351 : 631.67
JEL CLASSIFICATION: Q 25
DOI: https://doi.org/10.37100/2616-7689.2021.10(29).9

Ольга Жовтоног
доктор сільськогосподарських наук, професор,
Державна установа «Інститут економіки природокористування та сталого розвитку
Національної академії наук України»
ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5966-9081
Катерина Рижова
кандидат економічних наук, старший науковий співробітник,
Державна установа «Інститут економіки природокористування та сталого розвитку
Національної академії наук України»
ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7661-2722
Анастасія Зубко
аспірант,
Державна установа «Інститут економіки природокористування та сталого розвитку
Національної академії наук України»
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0058-6067

СЦЕНАРІЇ РЕАЛІЗАЦІЇ ІНСТИТУЦІЙНОЇ РЕФОРМИ В УПРАВЛІННІ ЗРОШУВАЛЬНИМИ СИСТЕМАМИ
Анотація: Обґрунтовано актуальність інституційних трансформацій в управлінні цілісної державної політики відновлення меліоративного комплексу, реалізації відповідних інституціональних змін і запровадження нових фінансово-економічних механізмів його сталого функціонування для підтримки національної економіки на тлі глобальних економічних викликів та змін клімату, стають основною умовою для залучення інвестицій у водогосподарсько-меліоративний комплекс. Існуючі розробки з трансформації управління зрошенням в Україні потребують оцінки та приведення у відповідність до реалій сучасного виробництва й стану формування загальної водогосподарської політики протягом останніх років в умовах проведення інших реформ, зокрема у сфері земельних відносин, і децентралізації в управлінні на сільських територіях. Для вибору сталої моделі інституційної реформи в управлінні зрошуваними системами запропоновано використання системного аналізу, методу сценарного планування та індикативної комплексної оцінки сценаріїв. Важливу роль відведено ймовірним сценаріям реформування галузі зрошення на основі використання PEST та SWOT-аналізу загальних соціально-економічних і політичних умов, стану сучасного аграрного виробництва, й використання зрошення. Проаналізовано переваги та ризики для кожного з них. Розроблено методику порівняльної індикативної оцінки різних сценаріїв реалізації інституційної реформи, що характеризує ефективність водокористування та ведення зрошуваного землеробства при створенні нових інституцій і ризики щодо забезпечення якісних послуг для водокористувачів. Найбільш сталим і пристосованим до економічних та соціальних умов в Україні визнано сценарій скоординованої послідовної реформи переходу до децентралізованого управління водогосподарсько-меліоративними системами, що спирається на створення на всій площі використання зрошення сильних організацій водокористувачів на нижньому рівні управління внутрішньогосподарської інфраструктурою та корпоративних публічно-приватних структур управління на рівні основних магістральних каналів.
Ключові слова: інституційні зміни, зрошувальні системи, водогосподарсько-меліоративний комплекс, інвестиції, система управління.
Мова статті: Українська

Список використаних джерел
1. Голян В.А. Глобальні імперативи трансформації базисних інститутів водокористування / В.А. Голян // Економіст. – 2009. – № 10. – С. 40–43.
2. Жовтоног О. Роль асоціацій водокористувачів у використанні зрошуваних земель / О. Жовтоног, В. Поліщук // Водне господарство України. – 2008. – № 1. – С. 17–25.
3. Ромащенко М.І. Концептуальні засади реформування водогосподарської галузі України / М.І. Ромащенко, М.В. Яцюк, О.О. Дехтяр // Вісник аграрної науки. – 2018 – № 12. – С. 9–18.
4. Інституціоналізація природно-ресурсних відносин: [монографія] / за заг. ред. д.е.н., проф., акад. НААН України М.А. Хвесика. – К.: ДУ ІЕПСР НАН України, 2012. – 400 с.
5. Грановська Л.М. Інституціональне забезпечення раціонального природокористування в аграрному секторі економіки півдня України / Л.М. Грановська // Збалансоване природокористування. – 2019. – № 2. –С. 12–21.
6. Розпорядження Кабінету Міністрів України «Стратегія зрошення та дренажу в Україні на період до 2030 року» № 688-р від 14 серпня 2019 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/688-2019-р#Text.
7. New planning technique to master the future of water on local and regional level in Ukraine/ [Olda Zhovtonog, Michael Hoffmann, Vitali Polishchuk and Anna Dubel] // Water and Climate journal. – 2011. – Vol. 2, num. 2–3. – 22 p.
8. Управління процесом відновлення та сталого використання зрошення / [М.І. Ромащенко, О.І. Жовтоног, В.Д. Крученюкта ін.] // Меліорація і водне господарство. – 2014.– Вип. 101. – С. 137–147.
9. Жовтоног О.І. Сценарії використання водних ресурсів для зрошення / [О.І. Жовтоног, Л.А. Філіпенко, І.К. Шостак, В.В. Поліщук] // Вісник аграрної науки. – 2009. – №2. – 57–62.
10. Cledan Mandri-Perrott How to develop SUSTAINABLE IRRIGATION PROJECTS with private sector participation [Електронний ресурс] / Cledan Mandri-Perrott and Jyoti Bisbey // PPIAF and The World Bank Group, 2016. – Режим доступу: https://ppiaf.org/documents/ 2864/download.
11. Legislation on Water User Organisations – A Comparative Study FAO, Rome, Legislative Study No. 73 (2003) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.fao.org/docrep/ 006/Y5049E/Y5049E00.HTM.
Creating legal space for water user organizations: transparency, governance and the law FAO, Rome Legislative Study No. 100 (2009). – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.fao.org/docrep/012/i1120e/ i1120e00.htm

Дата публікації: 2021
Дата он-лайн версії: 2021